Här kommer fortsättningen på Skrivtips från A till Ö, varsågoda:
D – Du (med stor bokstav)
Fram till för cirka 30 år sedan skrev man Ni med stor bokstav i formella brev, t.ex. affärsbrev. För att vara mer personlig men ändå artig, började man skriva Du, främst i direktreklam. Det kunde bli många Du, Dig, Din/Dina i ett erbjudande och skrivsättet började förknippas med reklam av mindre seriös karaktär. Numera är det dessutom gammalmodigt och Språkrådet avråder från användande.
Om du ändå vill använda Du, så tänk på att även Dig, Din och Dina ska skrivas med versal (stort bokstav).
E – Ergonomi
Stå gärna och skriv om du har möjlighet så gör du både av med en del kalorier och minskar risken för typiska belastningsskador som brukar drabba den som ägnar mycket tid framför datorn.
Ta gärna en paus och gör något annat en stund eller ta en promenad. Det är bra både för kroppen och kreativiteten om du kört fast i ditt skrivande.
F – Färg
En färg kan förmedla olika saker beroende på sammanhanget, platsen och mottagarens referenser. Rött kan exempelvis signalera: energi/passion/jul/ilska/blod/varning. Grönt signalerar olika saker beroende på sin nyans: ljusgrönt = fräschör/vår/ungdom, mörkgrönt = kirurg/skog/jul.
En webbplats med för många färger blir rörig och svårläst. Svårläst är också en text som ligger nära bakgrundsfärgen i färgskalan. Om du har en färgstark eller mörk bakgrund är det lämpligt med vit text eller text med kontrasterande ljus färg.
Vissa symboler har en speciell färg av säkerhetsskäl, för att den ska vara lätt att känna igen. Rött för stopp gäller i de flesta länder i världen. I Sverige och flera europeiska länder finns varningsskyltar i orange och gult.
Om du har en knapp på din webbplats ska färgen inte motsäga texten och funktionen. Det kallas responskonflikt. En grön knapp ska betyda ”OK”, ”Utför” eller ”Gå vidare” och en röd knapp ”Stopp” eller ”Avbryt”. Inte tvärtom.
STOPP
OK!