Hur skriver du egentligen – professionellt eller skickar du spam?  Ett test med glimten i ögat.

Svara på följande påståenden:

1) Berättar du hela veckans händelser – att lillan hade magsjuka och att hunden dött – innan du nämner ditt erbjudande/din inbjudan i ett mejl?

  • A) Ja, kunden vill alltid vara uppdaterad på vad mitt företag och min familj håller på med.
  • B) Jag tar det viktigaste först, men ibland lägger jag in en rad i början eller i slutet om något personligt eller något som hänt inom företaget.

Kommentar: De flesta bara läser bara de 2-3 första raderna i ett mejl.

2) Min mejladress visar inte vilket företag jag skriver ifrån.

  • A) Jag tycker det blir mer spännande om jag är anonym.
  • B) Jo, självklart.

Kommentar: En kund som inte vet vem avsändaren är kan missa mejlet eller strunta i att läsa det. Mejlet är också lättare att hitta för någon som söker efter det om avsändaren är tydlig.

4) Jag försöker alltid klämma in så många erbjudanden som möjligt i samma annons/säljbrev.

  • A) Ja, klart kunden vill ha många erbjudanden på en gång.
  • B) Nej, högst tre budskap sägs att en läsare kan ta till sig i samma text.
Svarade du alternativ A) på minst en fråga så är Skrivkursen för företag för dig. Eller om du bara tycker ämnet är intressant och vill lära dig mer.
Tillbaka till information om kursen