Hur skriver du egentligen – professionellt eller skickar du spam? Ett test med glimten i ögat.
Svara på följande påståenden:
1) Berättar du hela veckans händelser – att lillan hade magsjuka och att hunden dött – innan du nämner ditt erbjudande/din inbjudan i ett mejl?
- A) Ja, kunden vill alltid vara uppdaterad på vad mitt företag och min familj håller på med.
- B) Jag tar det viktigaste först, men ibland lägger jag in en rad i början eller i slutet om något personligt eller något som hänt inom företaget.
Kommentar: De flesta bara läser bara de 2-3 första raderna i ett mejl.
2) Min mejladress visar inte vilket företag jag skriver ifrån.
- A) Jag tycker det blir mer spännande om jag är anonym.
- B) Jo, självklart.
Kommentar: En kund som inte vet vem avsändaren är kan missa mejlet eller strunta i att läsa det. Mejlet är också lättare att hitta för någon som söker efter det om avsändaren är tydlig.
4) Jag försöker alltid klämma in så många erbjudanden som möjligt i samma annons/säljbrev.
- A) Ja, klart kunden vill ha många erbjudanden på en gång.
- B) Nej, högst tre budskap sägs att en läsare kan ta till sig i samma text.