Idag Erik från Stylt Trampoliföreläste Erik Nissen Johansen om Storytelling på Magasinet i Falun. Han är creative director och grundare av Stylt Trampoli, en kommunikationsbyrå inom upplevelseindustrin. Med hjälp av grundlig research och storytelling skapar de varumärken och upplevelser utöver det vanliga.

Baren “Farbror Hjördis – Så roligt man kan ha med byxorna på”. Historien uppfanns efter att ha hittat ett gammalt fotoalbum. På Joe Farelli’s Italian-American Kitchen finns en målning av Mussolini på pissoaren, som gjorde att den f.d. diktatorns son hörde av sig angående en stämning.

Radisson Sonya i Sankt Petersburg lever du i boken Brott och Straff av Dostojevski.Varje detalj har anknytning till boken eller den ryska kulturen. Bokar du Dostojevskij-paketet blir du guidad av författarens sonsonson, som gav sig till känna lagom till invigningen av hotellet.

I Helsingfors skapades Klaus K, efter att fastighetsägaren sagt upp sitt hyreskontrakt med Sokos hotell Klaus Kurki  (Sokos kan jämställas med Scandic i Sverige) för att starta eget hotell. Klaus K har fått internationell uppmärksamhet som designhotellet där modernitet förenas med Finlands nationalepos Kalevala.

Skidorten Säfsen fick ny logo och nytt marknadsföringskoncept där skog, vildmark, älg och varg fick vara den känslomässiga triggern istället för att efterapa de andra skidorternas bilder på konferensrum och snoriga barn med snö på skidhjälmen.

Fler exempel på Style Trampolis case är: Lydmar hotel, Griffins’ Steakhouse, Le Rouge och Orangeriet i Stockholm, Jay Fu’s – the Amasian steakhouse och Stationshuset i Uppsala, Evert Taubes värld på Liseberg och Fjällpuben Åre.

Stylt Trampoli har funnits i 20 år och har skapat koncept och miljöer för cirka 400 restauranger och 250 hotell.

Region Dalarna hade bjudit in Erik som ett steg i arbetet med utvecklingen av besöksnäringen i Dalarna.