Här kommer sista delen i “Skrivtips från A till Ö” för dig som vill nå ut med ditt budskap.

 

X, Y, Z

Läs din teXt högt för dig själv. Då hör du lättare hur den låter ”utifrån” – var i texten rytmen störs och man fastnar.
Eller om du glömt något.

StrYk onödiga upprepningar och överflödig text. Sätt dig in i vad läsaren behöver veta. För många budskap gör att det viktiga ”försvinner”.

Gör som Zorro! Glöm inte tala om vem som är avsändare.

 

Å – Återberätta

När du berättar för någon annan vad du vill förmedla i en text, innan du skriver, är det lättare att upptäcka vad som är viktigt och vad som är överflödigt.

 

Ä – Älska det du gör

Fundera över vad du tycker om att skriva. Vad vill du bli bättre på och vad vill du helst slippa göra? Avsätt tid till att skriva det du tycker är kul. Anlita någon annan till det du inte kan/vill göra själv.

 

Ö – Öva

Det finns ingen genväg. Man måste öva på det man vill bli bra på. Läs andras texter av samma typ som du vill skriva och fundera över vilka som är bra/dåliga och varför.

Skriver du ofta samma typ av text eller för samma målgrupp, kan du ha en mall/lathund med det som alltid ska vara med (i säljbrev, pressrelease etc.).