Några veckor framöver kommer du att få olika tips på hur du kan skriva läsvänligt och/eller säljande. Idag bjuder jag på A till C:

 

A – Avstånd

Ett vanligt misstag är att skriva för smått och för mycket i en presentation som ska visas i en stor aula eller på en reklamskylt vid vägen. På håll ser du inte och kör du bil, hinner du inte läsa många ord.

En tumregel är att göra bokstäverna minst 2,5 cm höga för att de ska kunna läsas på tre meters håll. På tio meters håll bör bokstäverna vara 7,5 cm höga.

När du väljer teckensnitt i en powerpoint bör du inte använda mindre än 22-24 punkter. Ju större duk och lokal, desto större teckensnitt. Om möjligt, prova dig fram i lokalen du ska använda.

 

B – Broschyr

Fundera över syftet med broschyren. En bra broschyr ska innehålla nyttig information för mottagaren. Undvik floskler och information som inte är relevant för läsaren just då. Använd ett professionellt språk, men undvik att vara högtravande. Lägg gärna in en personlig ton och förklara facktermer som kan vara svåra att förstå.

 

C – Copywriter

En ”copy” har som yrke att skapa kreativa, säljande texter. En liten annons kan vara enkel att göra själv, men är du inte van kan det bli en dyr erfarenhet. Det är lätt att stava fel eller missa viktig information. Med professionell hjälp kan du få en bra annons som du kan använda flera gånger.

För dig som ändå vill skriva själv, bjuder jag på ett av copyns bästa tips: Skriv, låt texten vila. Läs igenom och stryk all onödig text. Gör om proceduren några gånger. Och naturligtvis, kolla så att relevanta kontaktuppgifter finns med och rätt datum på eventuellt erbjudande i annonsen.

 

Nästa vecka kommer skrivtips på bokstäverna D, E och F.