Skellefteå är inte bara hockeymästare, de kan det här med seminarier också. Årets Creative Summit var precis så bra som det brukar vara. Fantastiska föreläsningar, midnattssol och mingel med kreativa människor.

Känslomässig storytellingMad Lizzie sliding on the dinner table

Liz Sivell alias Mad Lizzie inledde med att bjuda på en emotionell åktur genom en föreläsning om immersive storytelling. Hon berättade hur hon får konsumenter känslomässigt knutna till varumärken och ett bra hjälpmedel är musik. Hon menade att det är musiken som får oss att titta klart på en film för att se hur det går, även om vi tycker den är dålig.

Ett exempel på kampanj hon arbetat med är Adidas, där man använde interaktion och 3D vid lanseringen av en ny sko och konsumenter fick specialbeställa sina skor.

För skojs skull, avslutade hon med att visa ett par appar skapade av neurowear. Se Shippo (som betyder svans) och de gulliga öronen necomimi.

Från digitalt till print

Kai Brach är en tysk webbdesigner, bosatt i Australien, som tröttnade på digitalt och upptäckte print. Nu gör han pappersmagasinet, Offscreen, som ett enmansprojekt. Han berättade ur ett roligt perspektiv och som f.d. anställd i pappersindustrin kändes det som om han levde sitt liv baklänges i tiden, från digitalt till print.

Kreativa rytmer från Hawaii

Kawehi från Hawaii avslutade dagen på samma tema som den hade börjat – känslor. Hon trollband publiekn med sitt enmannaband och det kändes som vi redan var på kvällens party. Kawehi skapar musik via beatboxing och skriver texter kring samhällsfrågor.

Hennes musik spelas bland annat i den asiatiska reklamen för Mastercard och Casio samt på CBS News Most Viral Videos.

Kawehi är också känd som ”The Kickstarter Darling” och har finansierat flera av sina album via crowdfunding. Lyssna och njut!

Kung Fury (Dag 2)

Linus Andersson arbetar på Lampray i Umeå, som gör reklamfilmer och korta dokumentärer, till exempel Fatta-rörelsens film mot sexuellt våld.

Ett mer spektakulärt projekt är Kung Fury, vilket krävde ett eget bolag, Laserunicorn. Producenter är Linus Andersson och David Sandberg, den senare också manusförfatttare.På 48 timmar fick de in 630 000 US dollar (!) från närmare 18 000 personer (s.k. backers) via Kickstarter.

Filmen är en parodi på 80-talets actionfilmer. Du måste se trailern!

Printasquare

Johan Fahlgren är grafisk designer och en av grundarna till Printasquare, som är en tjänst där du kan få dina Instagrambilder utskrivna på allehanda roliga sätt – som t.ex. magneter, fotokollage, poster, stickers, polaroid  och trätavlor. Han och Fredrik Johansson har också företaget Purplefox tillsammans.När de skapade Printasquare jobbade de efter deviserna:

  • Be different, keep it simple, think of the user!
  • No guts, no glory!

Följ upp kampanjen med Spiderdash

Tobias Eklund berättade om systemet Spiderdash, som han skapat för att ge marknadsförare ett enkelt system för uppföljning av kampanjer. Han uppmanade alla till att gå utanför sin komfortzon, följa sina idéer och prata med andra om dem.

To be worldclass, make the fun stuff!

Niklas Myhr är professor i sociala media och global marknadsföring vid Chapman University. Både han och de studenter som kommit för att lyssna var väldigt engagerade och en av dem kallade mig för sin ”favourite dancer”(nåja, det var vid onsdagskvällens party).

Niklas delade med sig av flera nyttiga och roliga tips:

  • För att bli världsklass, gör det du tycker är roligt!
  • Var djärv!
  • Välj de rätta kunderna! Man säger att kunden alltid har rätt, men inte alltid.
    Det är den rätta kunden som har rätt.
  • Best way to spend time is to use it!
  • Dream big, act nimble (dröm stort, men agera snabbt – annars hinner andra före)
  • Find mental space! (hitta tid att reflektera)
  • Var social!
  • Content Marketing ska handla om att svara på kundens frågor, inte bara FAQ som är de vanligaste och enklaste att svara på. Ta med även de udda frågorna!
  • Du kan använda Kickstarter (crowdfunding) som marknadsundersökning (även utan att använda pengarna)

Han sade också att om man kompromissar för mycket, som svenskar gör ibland, går man från en win-win-situation till lose-lose. Niklas har tillsammans med Åsa Stenström skrivit en bok om nätverkande, ”Det goda tramset i social media”. De är överens om att det goda tramset i sociala media är både värdefullt och roligt.

En laptop som skriver ut direkt…

Paula Zuccotti är designer, etnolog och grundare av Overworld – en Londonbaserad konsultbyrå för framtids- och designstrategier samt innovation. Hon har haft uppdrag över hela världen och observerat människor i deras vardag för att se hur de öppnar förpackningar och använder olika produkter.

När hon arbetar med kunder som vill veta om framtiden, visar det sig ofta att det de egentligen vill, är att förstå nutiden. Hon menade också att förr hade vi drömmar om saker som var omöjliga, men nu är det mesta vi vill göra möjligt.

Hon pratade om produkter som ändrar karaktär och användningsområde. En telefon är inte längre bara en telefon, en dator är även en TV. Hon hade visat en gammal skrivmaskin för ett barn som utbrast: ”Coolt! En laptop som skriver ut medan du skriver, utan att du behöver sätta i kontakten!

Vänta inte med att gå ut globalt!

Det var ett av tipsen från Christos Apartoglou, senior marketing manager på Google. Han har lett flera projekt bland annat kring utvecklingen av Chrome och inledde med att spela upp början på Wilderness Downtown, en interaktiv multimediavideo, kodad i html5, med bandet Arcade Fire. (Se flera: Case of Chrome Experiments)

Han delade med sig av sina erfarenheter från större utvecklingsprojekt och några sammanfattade tips, som är viktiga att lyckas. Tipset ”Prepare for the best case scenario too” gillade jag. Ibland tänker man bara på allt som kan gå fel, men är helt oförberedd på succé.

Sista Creative Summit?

Avslutningsvis intogs talarstolen av David Eriksson från North Kingdom, en av initiativtagarna till Creative Summit. Han fick många av oss att dra efter andan och tro att detta var slutet, men han vände talet till ett löfte om att Creative Summit återföds i ny form nästa år.
Med orden ”Creative summit is dead, long live Creative summit!” gick vi som i ett rus från årets fantastiska event.

Helene på taket i midnattssolen

Jag i midnattssolen

 

 

Creative Summit arrangeras av WDO och har ordnats sju år i rad i Skellefteå i mitten på juni.