Just hemkommen nöjd och glad ifrån Skellefteå ska jag delge några godbitar från Creative Summit – ett seminarium för webbutvecklare, designers, reklamfolk, kommunikatörer m.fl. Dessutom god mat, midnattssol och trevliga människor.

Det var som två dagars TED i miniatyr.  Proffsigt arrangerat med föreläsare i världsklass (flera av dem hade faktiskt talat på TED) men här med cirka 200 deltagare. En del riktigt långväga ifrån, t.ex. Trinidad och Australien. Så vi från Falun hade inte åkt längst.

Alf Rehn

Alf Rehn

Inga äkta björnhuvuden på väggen
Kiran Akal visade skisser på ett upplevelsecentrum i 3D, där fantastiska föreställningar skulle kunna utspela sig. Tekniken gör att vi även sätta djurhuvuden på våra väggar utan att behöva skjuta djuren först.

Let’s talk about me
Managment-professorn Alf Rehn uppgav att han avskyr TED, vilket inte hindrade honom från att vara en så skicklig föreläsare att han säkert kommer att få förfrågan därifrån när som helst.

Han gav en känga till företag som använder sin facebook-sida på samma sätt som om en person skulle ställa sig upp på fest och säga ”nu ska vi prata om mig”. Han uppmanade också utvecklare att tänka på vad som ger värde och inte bara vad som är kreativt coolt.

Han tog upp det faktum att många företag ignorerar äldre som kunder, trots att det finns de som både är aktiva och har gott om tid och pengar att spendera. Som jämförelse nämnde han sin mamma som älskar att dansa och dricka rom i Karibien och sin mormor som sitter hemma med Alzheimers. De båda klumpas ihop i samma segment.

Skellefteå Konsthall skyltar om Harris utställning

Utställning om Harris olika projekt

Cowbird
Jonathan Harris är fanatikern som har upptäckt att om han gör något roligt lite för mycket slår det över till negativt och han får hitta på något nytt. Han har därför genomfört flera fantastiska projekt, bl.a. We feel fine, Bhutan, Whale Hunt och skapat storytelling-verktyget Cowbird.

Pleasure is POWERFUL
Jesse Schell plockade upp Jonathans tråd. När något börjar bli tvång är det inte lika kul längre. En ”wanna task” (want to) kan bli en ”hafta task” (have to). T.ex. har Farmville och Facebook blivit det för en del människor. Spelutveckling är svårt. Hjärnan vänjer sig vid allt och roligt blir inte roligt i längden.

Han tog upp några grundregler för motiveringsdesign. Applikationen/spelet ska vara: Intresseväckande, engagerande, inte för ansträngande, fusksäkert och inte sätta användaren i pinsamma situationer.

Gör bättre banners!
Gustav Martner (Burt.) är övertygad om att det går att göra bra banners. Han förklarade att reklam accepteras om den konkurrerar med det övriga innehållet. Han tog tidningen Vogue som exempel. Den har 60 % reklam som handlar om samma saker som tidningen; kläder, smink och accessoirer och stör därför inte läsaren. En banner på en webbplats kan accepteras – om den antingen är underhållande eller ses som en service/funktion som hör till sidan och kompletterar en annan tjänst.

The value of failure
John McDonald fanns i publiken och kunde rycka in istället för Olivia Solon som hade blivit akut inlagd på sjukhus. Ytterligare ett bevis på arrangörernas kreativitet, som fick honom att göra en bra summering av dagarna ur en ingenjörs perspektiv.

Han påminde också om värdet av att misslyckas. Många nya idéer har fötts på det sättet.

After Summit party

På Hello Futures tak

…men hellyckat
Arrangörerna (WDO) hade dock inte misslyckats.
Ett mingelparty första seminariekvällen förgyllde vistelsen ytterligare och den andra var vi på ”after summit party” hos Hello Future.

Samarbete och nätverkande uppmuntrades genomgående under dagarna och David, vd på North Kingdom, uppgav ödmjukt att de aldrig skulle blivit så stora om de inte fått hjälp lokalt av övriga byråer samt underleverantörer globalt.

Sveinung Skaalnes, trevlig & duktig moderatorPetter Kolseth och duktiga moderatorn Sveinung Skaalnes (Hyper Island)

 

 

Se även:
Slideshare.net/jesseschell
slideshare.net/helgetenno