Marknadsföreningen i Dalarna ordnade ett studiebesök på Strålins tryckeri i Falun och vi såg några läckra tryckprover.
Efter en rundvanTrycksaksproverdring i maskinparken, kom det som många extra nyfikna på. Pär Dahlstedt, som kommit från Ineko Intellecta i Årsta (som tillhör samma koncern) berättade om hur de börjat arbeta med “augmented reality” men utan att överge det tryckta papperet.

Du känner kanske till att man med hjälp av en app och en QR-kod kan använda sin mobil/tablet för att komma direkt till en hemsida, ett erbjudande eller dylikt. Nu finns en vidareutveckling på teknologin, som innebär att man inte behöver den lilla svartvita fyrkanten, utan kan använda vilken bild som helt. Dessutom kan man lägga in flera lager av filmer och bilder i samma “Aurisma”.

Erik och Pär, StrålinsPär visade många roliga exempel. Bland dem Marks & Spencers kampanj i England förra hösten, där man kunde se modeller kliva i och ur en reklamaffisch för att visa olika underkläder. Det enda som krävdes var att man hade laddat ner appen och höll sin mobil mot reklamaffischen.

Ett annat exempel vi fick se, var när Erik från Strålins, Falun, in person, höll en utskriven bild som heter “Chestburster” (går att hämta gratis på internet, Google Play etc.) framför magen, och när Pär höll sin iPad mot bilden tittade ett monster ut ur Eriks mage.

Exemplet när en kvinna går gatan fram och slår på hängande mynt, för att samla poäng i någon affärs poängsystem och reklamkampanj får man kanske hoppas inte blir verklighet. Det bådar inte gott för trafiksäkerheten att titta upp i luften “genom” sin mobil medan man är ute och går.

Tekniken går att använda istället för gps också, för att visa vägen när man ute och kör. Jag hoppas de bygger in ett varningssystem som reagerar innan något springer in över vägen från sidan. Om jag hade ett antal stora prickar att följa på vägen framför mig så skulle jag nog ha svårt att se åt sidan…

Att Intellecta sysslar med det här, är för att de ser ett nytt sätt att hjälpa sin kunder att nå ut med ett budskap och de får själva chansen att kombinera den nya tekniken med sitt favoritmedia, det tryckta budskapet.

Print är inte dött utan kan användas på nya sätt. Fjällräven har, tack vare Pär, varit tidiga ute med att visa “Aurisma” i sin katalog. Nu kan du till exempel se en film om hur du sätter upp tältet du tittar på i deras katalog.