2) Att göra en enkel annons

För att göra en riktigt bra annons – eller en hel reklamkampanj – så ska du förstås anlita en reklambyrå. Men för dig med snäv budget är det inte alltid ett alternativ.

En enkel annons kan du  göra själv, men var noggrann. Även en enkel annons kostar pengar. Här kommer några tips:

Vanliga fel:

Att upprepa “vår” och “våra” många gånger. Och att skriva “våran” istället för “vår”.

Exempel: “Vår produkt kommer från våra egna fabriker och görs av våra fina råvaror. Kom och besök våran butik och se alla våra produkter.”

ÖVNING: Skriv en ny bättre mening – fritt ur fantasin – baserad på exemplet ovan.

Fråga dig själv:

Är annonsen tydlig? Kommer andra att tycka den är intressant?

Löser den något problem?

En sista koll! R&R – Har du Rätt & Relevant information?

FINNS ALLA UPPGIFTER I ANNONSEN? Ta en sista koll så att du inte har missat t.ex:

  • VAR – ort och adress?
  • NÄR – stämmer datum och tid? Och år?
  • VAD – Vad händer? Finns det ett erbjudande? Ska kunden ta med sig/göra något?

VAR? – Förvånansvärt många missar att skriva ut var de finns (ort/webbadress). Har du ett särpräglat företagsnamn som syns tydligt kan kunderna googla, men det innebär ett extra steg som de inte alltid är beredda att göra. Går annonsen ut på facebook bör du ha en karta eller webbadress. En tidning eller ett annonsblad kommer ofta ut på flera orter. Skriv ut hur kunderna når dig.

NÄR? – Om du har speciella öppettider eller annonserar för ett event ska du skriva TID och DATUM. Kolla så att det står rätt årtal (speciellt om du har använt en mall från tidigare år).

Låt någon annan korrekturläsa, man hittar inte alla fel själv.

KURSNAVIGERING