DEL 2) PRESSMEDDELANDE

Vad är ett pressmeddelande?

Ett pressmeddelande (kallas även pressrelease) skickar du till tidningar, lokalradio och -tv för att få ut en nyhet om ditt företag, din organisation eller förening.

Stora dagstidningar kan få över hundra pressmeddelanden på en dag, så du kan inte räkna med att komma med. Störst chans är i en lokaltidning.

När ska du skriva ett pressmeddelande?

  • när du har en ny produkt/tjänst
  • när du anställer/varslar
  • när du fått nya kunder, gjort bra affärer
  • större jubileum och evenemang

 

Hur?

  • Inte längre än motsvarande en A4. Lägg gärna texten direkt i ett mejl.
  • Håll dig till fakta som är intressant för utomstående. Använd inte personliga superlativ i texten (exempel).

 

Snabbguide – steg för steg:

  1. Texten Pressmeddelande, dagens datum och logotyp.
  2. Kort intresseväckande rubrik som beskriver vad det handlar om, helst utan ditt företagsnamn (t.ex. Stor order skapar nya jobb, Kändisen NN inviger ny butik, Orderingång räddar från varsel, Produkten XX räddar liv).
    Försök tala om vad som händer genom att använda verb, d.v.s. aktiva ord som “räddar”, “skapar”, “inviger”.
  3. Vad nyheten handlar om, vilken nytta produkten/tjänsten gör.
  4. Citat. Lägg in ett citat från dig, vd eller någon annan som säger något om det som händer.
  5. Detaljer, fakta och kort bakgrundsinformation.
  6. Kontaktuppgifter till en person på företaget: namn,telefon och e-post. Webbadress kan du skriva här eller under punkt 7.
  7. Företagsnamn med kort allmän presentation av verksamheten (4–6 rader). Vad ni huvudsakligen gör. Vilken organisation, koncern ni hör till, etc.

PASSA PÅ – FÅ FEEDBACK!

Under kursens gång får du feedback på ett pressmeddelande (äkta eller påhittat som övning).
Mejla helene(at)naikutrend.se

 

KURSNAVIGERING